Miten teet verkkosivujen sisällön hakukoneoptimoinnin?


Hakukoneoptimointi on laaja kokonaisuus, jossa on huomioitava useita erilaisia osa-alueita. Tässä blogiartikkelissa saat yksinkertaiset ja selkeät ohjeet siihen, miten toteutat hakukoneoptimoinnin onnistuneesti verkkosivujen sisällöntuotannossa.

Paneudutaan hieman myös siihen, millaisia sisältöjä Google suosii koostaessaan vastaukset käyttäjien tekemiin hakukyselyihin. Kerron sinulle, miten saat kirjoittamallesi sisällölle todennäköisesti hyvän sijoituksen Googlen hakutuloksissa täysin ilmaiseksi.

Miten teet verkkosivujesi sisallon hakukoneoptimoinnin?

Avainsanatutkimus on tuloksellisen hakukoneoptimoinnin ensimmäinen askel sisällöntuotannossa

Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen askel sisällöntuotannossa on valita sisällölle jokin avainsana, jolle sisältö hakukoneoptimoidaan. Avainsana tarkoittaa joko yksittäistä sanaa tai useamman sanan hakulausetta, jolla hakukoneen käyttäjät etsivät tietoa ja vastauksia kysymyksiinsä hakukoneesta.

Hakukoneoptimoinnin tuloksellisuuden kannalta on järkevintä aloittaa siitä, että teet avainsanatutkimuksen aiheesta, josta haluat kirjoittaa sisältöä. Avainsanatutkimus tarkoittaa sitä, että etsit sisällöllesi erilaisia avainsanaideoita ja kartoitat avainsanatyökalujen avulla, millaisilla hakusanoilla tai hakulauseilla ihmiset etsivät tietoa aiheestasi.

Avainsanatyökalut kertovat sinulle, miten paljon erilaisilla sanoilla tai sanayhdistelmillä tehdään hakuja kuukausittain, miten helppoa tai vaikeaa on saada näkyvyyttä tietyllä avainsanalla ja osa työkaluista näyttää myös avainsanaan liittyvän hakuintention.

Selvittämällä, millaista aiheeseesi liittyvää tietoa ihmiset etsivät hakukoneista ja mitä sanoja he tarkalleen käyttävät tiedonhaussa, tiedät millainen avainsana sinun kannattaa valita erilaisille sisältösivuille verkkosivustollasi.

Erilaisiin hakusanoihin, joita ihmiset kirjoittavat hakukyselyihin, liittyy erilaisia hakuintentioita. Hakuintentiota on tärkeää peilata suhteessa siihen, mitä haluat saavuttaa kirjoittamallasi sisällöllä. Hakuintention ymmärtämisen lisäksi avainsanan valitsemisessa tulee huomioida avainsanan kilpailutilanne ja hakuvolyymi.

Osalle saman aiheen avainsanoista voi olla helppoa saada hakukoneissa näkyvyyttä, mutta osalle täysin samaan aiheeseen liittyvistä avainsanoista saattaa olla erittäin vaikeaa saada näkyvyyttä. Avainsanatyökalut kertovat sinulle myös, millainen hakuvolyymi erilaisilla avainsanoilla on keskimäärin kuukausittain. Näet avainsanatyökalujen avulla, paljonko mikäkin avainsanavaihtoehto voisi potentiaalisesti tuoda verkkosivuillesi liikennettä joka kuukausi.

Suuren hakuvolyymin avainsanat ovat houkuttelevia, koska optimoimalla sisältöjä erittäin haetuille avainsanoille voisit teoriassa saada valtavasti liikennettä sivustollesi. Useimmiten avainsanaa ei kuitenkaan ole järkevää valita hakuvolyymi edellä. Saat seuraavaksi havainnollistavan esimerkin, miksi.

Miksi suurimman hakuvolyymin avainsana ei aina ole paras vaihtoehto?

Vertailin erilaisia avainsanoja toteuttaessani avainsanatutkimusta hakukoneoptimoinnin palveluiden myyntisivua varten. Tavoitteenani oli löytää sellainen avainsana, jolla voin saada hakukoneoptimoinnin palveluista kiinnostuneita ihmisiä verkkosivuilleni.

Halusin optimoida myyntisivun sellaiselle avainsanalle, jonka hakuintentioon liittyy ainakin jossain määrin selkeä vihje kiinnostuksesta ostaa hakukoneoptimointia tai saada omat verkkosivut hakukoneoptimoitua.

Huomasin, että sanalla ’hakukoneoptimointi’ tehdään Googlen datan perusteella joka kuukausi 1000–10 000 hakua. Vastaavasti avainsanalla ’verkkosivujen hakukoneoptimointi’ tehdään kuukausittain vain 10–100 hakua.

Sanalla ’hakukoneoptimointi’ on yli kymmenkertainen hakuvolyymi verrattuna ’verkkosivujen hakukoneoptimointi’ sanapariin, joten nopeasti ajateltuna ’hakukoneoptimointi’ vaikuttaa aika houkuttelevalta valinnalta myyntisivun avainsanaksi.

Saisin myyntisivulleni enemmän liikennettä valitsemalla tekstini avainsanaksi sanan hakukoneoptimointi. En kuitenkaan valinnut sitä.

Valitsin avainsanaksi sen sijaan ’verkkosivujen hakukoneoptimointi.’ Ihmiset, jotka kirjoittavat Googleen ’verkkosivujen hakukoneoptimointi’, ovat todennäköisemmin potentiaalisia maksavia asiakkaita kuin he, jotka kirjoittavat Googleen sanan ’hakukoneoptimointi.’ 

Miksi? Ihmiset, jotka googlaavat hakukoneoptimointia todennäköisesti haluavat tietää mitä se on, mitä se tarkoittaa, mitä kaikkea siihen liittyy tai miten sitä tehdään. Käy vaikka katsomassa!

Kun pohdit tietyn avainsanan valitsemista sisällöllesi, kokeile kirjoittaa se Googleen ja tee haku. Katso millaista orgaanista sisältöä saat ensimmäisenä hakutuloksissa.

(Orgaaninen tarkoittaa niitä sisältöjä, jotka eivät ole mainoksia, vaan nousevat ensimmäisille sijoille hakutuloksissa ilman maksettua mainontaa. Tunnistat mainoksen sanasta sponsoroitu).

Avainsanaa valittaessa avainsanaan liittyvä hakuintentio on tarkeampi kuin avainsanan hakuvolyymi. Sopiihan avainsanan hakuintentio yksiin sisaltosi tavoitteiden kanssa? Teksti ja kuva nousujohteisesta diagrammista.

Ensimmäiset orgaaniset hakutulokset paljastavat sinulle, millaista sisältöä ihmiset klikkaavat ja millaisia vastauksia he etsivät valitsemallasi hakukyselyllä. Sopiva hakuintentio suhteessa kirjoittamasi sisältösivun tavoitteeseen on tärkein kriteeri oikean avainsanan valinnassa.

Sanalla hakukoneoptimointi on iso hakuvolyymi ja iso potentiaali saada paljon liikennettä myyntisivulle. Liikenne, joka tällä avainsanalla tulisi, ei kuitenkaan tuottaisi minulle myyntiä. Valtaosa hakukyselyn tekijöistä ei ole ostamassa hakukoneoptimointia vaan haluaa selvittää, mitä se on.

Tässä tapauksessa oli parempi valita avainsanaksi myyntisivun sisällölle huomattavasti pienemmän hakuvolyymin avainsana, jolla on parempi kaupallinen potentiaali.

Myös ’verkkosivujen hakukoneoptimointi’ hakukyselyllä saatetaan osittain etsiä tee se itse vinkkejä verkkosivujen hakukoneoptimointiin, mutta hakijan tekemä kysely myös osoittaa selvästi, että hänellä on verkkosivut ja hän haluaa saada ne hakukoneoptimoitua.

Jos taas sisällön hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada mahdollisimman paljon ihmisiä tutustumaan brändiisi tai kirjoittamiisi sisältöihin, tällöin kannattaa valita mahdollisimman suuren hakuvolyymin avainsanat sisältöjen hakukoneoptimointiin.

Muista kuitenkin huomioida aina myös avainsanan kilpailutilanne. Jos jonkin avainsanan kilpailutilanne on kova ja verkkosivustosi ei ole erityisen suuri ja tunnettu, et todennäköisyydellä voi saada erittäin kilpailluilla avainsanoilla liikennettä omalle verkkosivustollesi.

Pienille, melko tuntemattomille ja uusille verkkosivustoille kannattaa valita sisältöjen hakukoneoptimointiin mahdollisimman vähän tai korkeintaan keskitasoisesti kilpailtuja avainsanoja, vaikkei näillä avainsanoilla olisi yhtä paljon hakuvolyymia kuin kilpaillummilla avainsanavaihtoehdoilla.

Avainsanatutkimuksen & avainsana-analyysin vaiheet:

Haluatko oppia lisää hakukoneiden käyttäjien erilaisista hakuintentioista, ymmärtää avainsana-analyysiä syvällisemmin tai tietää, miten laajasti voit hyödyntää avainsanatutkimusta yrityksesi sisältömarkkinoinnin ideoinnissa täysin ilmaiseksi? Lue Seuraavaksi: Mikä on avainsanatutkimus ja mitä hyötyä siitä on?

Lyhyt katsaus erilaisiin avainsanatyökaluihin

Osa avainsanatutkimuksen työkaluista on ilmaisia ja osa maksullisia. Useista työkaluista on olemassa rajattu ja suppeampi versio ilmaisena ja monipuolisemmat ominaisuudet saa käyttöönsä maksullisella lisenssillä. Maksulliset työkalut tarjoavat enemmän erilaisia ominaisuuksia sekä laajemmat mahdollisuudet tutkia erilaisten avainsanojen dataa.

Pääset alkuun avainsanatutkimusten toteutuksessa ilmaisilla työkaluilla erinomaisesti. Käytin oman sisältöbrändini näkyvyyden kehittämisessä ja kevytyrittäjänä toimiessani avainsanatutkimuksessa vain Googlen omaa avainsanasuunnittelijaa ja keywords everywhere työkalua.

Hyödynsin avainsanojen ideointiin toisinaan myös Google Search Consolen tarjoamaa dataa ja Googlen hakukenttää.

Voit tutkia potentiaalisia avainsanaideoita Google-hakujen avulla! Tee hakuja aiheesta, josta haluat kirjoittaa sisältöä ja katso ’ihmiset kysyvät myös’ osio. Poimi kaikki ideat talteen ja tutki avainsanatyökaluilla eri avainsanavaihtoehtojen hakuvolyymi, kilpailutilanne ja tutki avainsanojen hakuintentiota, ennen kuin teet lopullisen päätöksen siitä, minkä avainsanan valitset sisällöllesi.

Ilmaisia avainsanatyökaluja:

  • Googlen avainsanasuunnittelija eli Google Keyword Planner
  • Ubersuggest
  • Keywords everywhere
  • WordStream Free Keyword Tool
  • Moz

Maksullisia avainsanatyökaluja

  • Semrush
  • Afresh
  • Keywordtool.io.

Avainsanan käyttö sisältöjen kirjoittamisessa

Hakukoneoptimoinnin tuloksellisuuteen vaikuttaa osaltaan sekin, kuinka hyvin osaat kertoa Googlelle, mistä kirjoitat sisältöä. Jotta Google ymmärtää, mistä aiheesta tekstisi on kirjoitettu, tekstiin on aina sisällytettävä sisällölle valittu avainsana tiettyihin kohtiin. Nykyään sille ei ole olemassa tarkasti määriteltyjä sääntöjä, kuinka monta kertaa tekstin avainsana täytyy löytyä sisällöstä.

Avainsanan tulee löytyä aina sisällön H1 tason otsikosta, eli artikkelisi pääotsikosta. Pääotsikossa avainsana pitäisi olla mieluiten perusmuodossa. Sisältötekstissä avainsana saa olla myös taivutetussa muodossa, mutta se olisi hyvä olla ainakin muutamia kertoja pääotsikon lisäksi myös sisällössä perusmuodossa.

Avainsana on hyvä sisällyttää tekstin alkuvaiheille muutaman kerran, ainakin yhteen tekstin väliotsikoista, tekstin keskivaiheille ja muutamia kertoja tekstin loppuvaiheille.

Vielä kymmenen vuotta sitten hakukoneoptimoinnissa oli tyypillistä, että tehtiin tekstejä, joissa avainsanaa viljeltiin jatkuvasti. Nykyään Google saattaa jopa rangaista siitä, että sisältöä yritetään ylioptimoida tällä tavalla.

Markkinoinnin alusta Hubspot antaa verkkosivuillaan ohjeen, että hakukoneoptimoiduissa teksteissä sisällölle valittu avainsana olisi hyvä olla tekstissä 1-2 kertaa sataa sanaa kohden. Toisin sanoen voidaan todeta, että riittää kun kirjoittamastasi tekstistä kokonaisuudessaan kaikista sanoista 1-2% on tekstille valittu avainsana.

Vuonna 2024 on tärkeintä kirjoittaa sisältöä, joka palvelee ensisijaisesti ihmisten kiinnostuksenkohteita ja tietotarpeita. Mikäli ihmiset kokevat kirjoittamasi sisällön helposti luettavana ja hyödyllisenä ja käytät valitsemiasi avainsanoja tekstissä sopivasti, todennäköisesti myös Google alkaa pitää kirjoittamastasi sisällöstä.

Hakukoneoptimoinnin tuloksellisuuden kannalta on tärkeää huomioida avainsanojen käytössä myös se, että et optimoi samalle avainsanalle useita eri sisältöjä verkkosivuillasi. Valitse yhtä sisältösivua kohden aina vain yksi avainsana ja varmista, että kaikilla sisällöilläsi on eri avainsana.

Mikäli yrität optimoida verkkosivujesi useita eri sisältösivuja samalle avainsanalle, Google ei tiedä, mikä sisällöistäsi sen pitäisi nostaa hakutuloksissa. Tässä tapauksessa Google saattaa antaa heikomman sijoituksen kaikille sisällöillesi, joiden se katsoo olevan saman aiheen sisältöä.

Avainsanan tulee löytyä:

SEO-sisällöntuotannon tekniset elementit

Tekstin pääotsikon lisäksi, sisällölle valitun avainsanan tulee löytyä myös sivun url-osoitteesta perusmuodossa. Mikäli alat optimoida vanhaa sisältösivua, jota ei aiemmin ole hakukoneoptimoitu ja sivun H1 otsikko muuttuu, muista muokata myös sivun url-osoite uuden sisällön mukaiseksi. Muista url-osoitteen muokkaamisen yhteydessä tehdä myös vanhasta url-osoitteesta 301 uudelleenohjaus uudelle url-osoitteelle, jotta sivustollesi ei muodostu 404-virhekoodisivuja.

Word Press verkkosivuille uudelleenohjaukset saa tehtyä helposti ’Redirect’ lisäosalla. Mikäli käytät jotain muuta alustaa, etkä tiedä, miten tehdä uudelleenohjauksia, kysy apua verkkosivujesi hosting palveluntarjoajalta, SEO-ammattilaiselta tai koodarilta. Kysy apua ammattilaisilta, jos olet epävarma uudelleen ohjausten toteuttamisesta, sillä ne ovat tärkeitä kun muokataan vanhoista sisällöistä hakukoneoptimoituja.

Eri sisältöjen kuviin kannattaa lisätä ALT-tekstit. Nämä eivät näy sivustolla vieraileville kävijöille, mutta niiden tehtävä on kertoa hakukoneille, mitä kuvassa näkyy. Sisällölle valittu avainsana on hyvä sisällyttää vähintään yhden kuvan ALT-tekstiin. ALT-tekstin tulee kuitenkin aina kertoa, mitä kuvassa on. Valitse siis sisällöllesi kuvia, jotka liittyvät luontevasti kirjoittamasi sisällön aiheeseen.

Kirjoita jokaiselle hakukoneoptimoitavalle sisältösivulle metakuvausteksti. Metakuvausteksti saa olla maksimissaan 160-merkkiä pitkä tiivistetty kuvaus sisällöstäsi. Metakuvaustekstiin tulee aina sisällyttää sisältösivulle valittu avainsana. Metakuvaus ei näy verkkosivustollasi, vaan on se lyhyt kuvausteksti, joka näkyy Googlen etusivulla silloin, kun jokin verkkosivujesi sisältö nousee esiin Googlen hakutuloksissa.

Metakuvausteksti paitsi summaa hakukoneille, mitä aihetta kunkin sivun sisältö käsittelee, sen tehtävä on myös houkutella hakukoneen käyttäjiä siirtymään hakukoneista verkkosivustollesi. Tee metakuvaustekstistä mahdollisimman houkutteleva maksimissaan 160 merkin kuvaus sisällöstäsi ja lisää siihen sivustollesi houkutteleva toimintakehote loppuun.

SEO-sisällöntuotannon tekniset elementit

Sisällön luettavuuden ja saavutettavuuden huomiointi verkkosivujen sisällön hakukoneoptimoinnissa

Googlen missiona on tarjota hakukoneen käyttäjille mahdollisimman relevantteja ja informatiivisia vastauksia kysymyksiin ja tietotarpeisiin, joihin he hakevat vastauksia.  Google nostaa hakutuloksissaan hyville sijoille vain sellaista sisältöä, jota se on havainnut ihmisten lukevan mielellään.

Ihmiset eivät vuonna 2024 jaksa lukea tekstejä, joita on liian työlästä lukea, hankalaa hahmottaa silmäillen tai joista on haastavaa ymmärtää tekstin ydinasia helposti.

Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että kirjoittaessasi sisältöä verkkoon, sinun tulee kirjoittaa selkeitä ja lyhyitä lauseita. Tulee välttää vaikeasti ymmärrettävää ammattisanastoa, kapulakieltä, jaarittelua ja liian pitkiä lauseita. Tekstien kirjoittamisessa on huomioitava myös tekstin luettavuus mobiililaitteilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tekstissäsi tulee olla runsaasti kappalejakoja ja kappaleiden pitää olla riittävän lyhyitä. Tyypillisesti yli 80 % verkkosivuille saapuvista ihmisistä tulee sivustolle mobiililaitteella.  Mobiililaitteen näytöllä jo neljästä viiteen lausetta saattaa muodostua lähes koko näytön täyttäväksi massiiviseksi tekstiblokiksi. Tällaista tekstimassaa ei enää ole helppoa silmäillä, vaan lukemisesta tulee puuduttavaa nopeasti.

Edellisessä kappaleessa on 7 lyhyttä lausetta, mutta jos luit tekstiä puhelimellasi, se oli suhteellisen pitkä tekstiblokki. Jaksaisitko keskittyä lukemaan tätä artikkelia, jos puhelimesi näyttö olisi koko ajan täynnä tekstiä ilman tyhjää tilaa? Todennäköisesti et.

Kannattaa aina tarkastaa myös mobiililaitteella, miltä sisältö ja tekstin asettelu näyttää eri sivuilla. Mikäli sisältö ei asetu miellyttävästi mobiilinäkymässä tai tekstiblokit ovat liian pitkiä mobiililaitteilla, muokkaa visuaalisille elementeille ja tekstin asetteluun erilaiset asetukset mobiililaitteille ja tietokoneille.

Tekstissäsi tulisi olla myös riittävän paljon väliotsikoita, jotka auttavat hahmottamaan tekstisi pääkohdat. Mahdollisuuksien mukaan sisällöissä on hyvä hyödyntää myös listauksia tekstiosien välissä. Luettelomerkein toteutettuihin listauksiin helppo laittaa tekstisi pääkohdat helposti silmäiltävään muotoon.

Tekstien joukkoon kannattaa myös lisätä riittävästi tekstin sanomaa tukevia kuvia ja visuaalisia elementtejä, jotta lukijan mielenkiinto pysyy yllä ja aiheesta on helppoa muodostaa silmäillen laaja kokonaiskuva.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että erilaisten käyttäjien on helppoa lukea sisältöä ja käyttää sivustoa. Tekstin fontin on oltava riittävän suurikokoista, erilaisten painikkeiden tulee olla riittävän suurikokoisia, selkeitä ja helppoja klikata. Saavutettavuuden kriteereihin kuuluu myös se, että sisältö on verkkosivuilla riittävän selkeällä ja helppolukuisella fontilla ja fontti erottuu verkkosivuston taustasta selkeästi.

Luettavuus ja saavutettavuuskriteerien huomioiminen sisällöntuotannossa:

Mikä on Google EEAT-malli ja miten se liittyy verkkosivujen sisällön hakukoneoptimoinnin tuloksellisuuteen?

Vaikka löytäisit tekstillesi avainsanatutkimuksella täydellisen avainsanan ja käyttäisit sitä juuri sopivasti tekstissäsi, se ei vielä takaa sisällöillesi näkyvyyttä hakukoneissa.

Vaikka osaisit huomioida tekstin luettavuuden ja saavutettavuuden täydellisesti, nämäkään yhdessä avainsanan oikeanlaisen käytön kanssa eivät välttämättä riitä nostamaan tekstiäsi esille Googlessa.

Google haluaa tarjota hakukoneensa käyttäjille vain luotettavaa ja laadukasta informaatiota. Google muodostaa verkkosivustostasi sekä sen sisällöistä luomansa EEAT-mallin sisältämien arviointikriteerien perusteella arvion.

Mikäli Google havaitsee EEAT-mallin kriteerien toteutuvan sivustollasi ja sisällöissäsi hyvin, sinulla on paremmat mahdollisuudet saada sisällöllesi näkyvyyttä, kuin jos sivustosi tai sen sisällöt eivät täytä Google EEAT-mallin asettamia laatukriteereitä.

Mitä EEAT-kriteerit tarkoittavat

  • Asiantuntijuus kriteerillä arvioidaan sitä, pystyykö sisällön julkaisija osoittamaan käytännössä, että sillä on aidosti tietoa ja asiantuntijuutta aiheeseen, jota sisällöt käsittelevät.
  • Kokemus kriteerillä arvioidaan sitä, onko sisällön julkaisijalla aidosti kokemusta & kokemuspohjaista tietoa aiheesta, josta sisältöä julkaistaan.
  • Auktoriteetti kriteerillä arvioidaan sisällön kirjoittajan, sekä verkkosivuston luotettavuutta ja auktoriteettia omalla toimialallaan.
  • Luotettavuuskriteerillä arvioidaan sisällössä esitettyjen tietojen luotettavuutta, tarkkuutta, faktapohjaisuutta ja oikeellisuutta.

Miten voit osoittaa Googlelle, että olet aiheesi asiantuntija, jolla on kokemuspohjaista tietoa aiheesta, josta kirjoitat?

Saadaksesi näkyvyyttä hakukoneoptimoinnilla sinun ei välttämättä tarvitse olla asiantuntija kaikessa mistä kirjoitat, mutta sinun on vähintään tehtävä taustatyösi hyvin.  Google nostaa hakutuloksissaan orgaanisesti hyville sijoille sellaista sisältöä, joka on laadukasta ja tarjoaa mahdollisimman kattavan vastauksen hakukoneen käyttäjän tekemään kyselyyn.

Jos sinulla ei ole omakohtaista kokemusta tai asiantuntijuutta aiheeseen, josta sinun tulee kirjoittaa, voisitko esimerkiksi haastatella aiheesta jotakuta, jolla on? Pian lanseerattavan SGE-uudistuksen myötä erityisesti kokemuspohjainen, laadukas ja näkemyksellinen sisältö saa todennäköisemmin näkyvyyttä hakukoneissa kuin esimerkiksi tekoälyllä tuotettu sisältö, joka ei tuo aiheeseen mitään sellaista tietoa, mitä ei jo ole internetissä.

Joko tiedät, mitä pian tuleva SGE-uudistus tuo tullessaan? Haluatko tietää, miten myös Suomeen pian lanseerattava Googlen uusi generatiivista tekoälyä hyödyntävä hakumalli mullistaa hakukoneen käytön? Lue seuraavaksi: SGE-haku tulee, oletko valmis?

Google arvostaa kokemuspohjaisen tiedon ohella sisällön faktapohjaisuutta. Vaikkei sinulla olisi kokemuspohjaista tietoa johonkin aihealueeseen, voit täyttää sisällön luotettavuuden kriteerit hyödyntämällä laadukkaita lähdeartikkeleita ja esimerkiksi alan tutkimuksia sisällön kirjoittamisessa. Eniten Google arvostaa sitä, että sisältö osoittaa aitoa kokemuspohjaista tietoa ja näkemystä aiheesta sekä viittaa laadukkaisiin aihetta käsitteleviin lähdeartikkeleihin.

Tärkeintä on oppia tuottamaan sisältöjä kohdeyleisön kiinnostuksenkohteiden pohjalta sen sijaan että kirjoitat, mitä itse haluat tai keskityt vain kertomaan omaa asiaasi.  Seuraavassa listauksessa on muutamia Googlen itse määrittelemien sisällön laatukriteerien vapaita suomennoksia, joihin voit peilata kirjoittamiasi sisältöjä.

Googlen määrittelemiä EEAT-malliin perustuvia sisällön laatukriteereitä

  • Sisältö on kattava tai kokonaisvaltainen, monipuolinen ja havainnollisesti kirjoitettu teksti siitä aiheesta, jolle se on hakukoneoptimoitu
  • Sisältösi tarjoaa näkemyksellistä ja syvällistä tietoa aiheesta, jota sisällössä käsitellään
  • Sisällön otsikko tarjoaa kuvailevan ja selkeän yhteenvedon sisällöstä, eli tekstin otsikko ja sisältö vastaavat toisiaan ja koko teksti käsittelee otsikossa mainittua aihetta
  • Sisällön toteutuksessa on hyödynnetty luotettavia lähteitä, tutkimusta tai kokemusperäistä asiantuntijatietoa
  • Sisältö on kielellisesti suhteellisen virheetöntä, helppolukuista ja täyttää verkon saavutettavuuskriteerit
  • Google mieltää verkkosivuston, jolta sisältö löytyy, luotettavaksi tarjoamaan näkemyksiä ja sisältöä aiheesta, josta artikkeli on kirjoitettu.
  • Sisältö ei suoraan kopioi tietoja muista lähteistä tai artikkeleista, vaan tarjoaa käsiteltyyn aiheeseen jotakin lisäarvoa tai näkemyksellistä tietoa muun olemassa olevan sisällön lisäksi.

Miten saat Googlen ohjaamaan liikennettä uusille sisällöille nopeammin?

Jotta Google voi alkaa ohjata liikennettä verkkosivuillesi tai vaikkapa uuteen blogiartikkeliisi, Googlen on käytävä indeksoimassa uusi sisältö ensin. Indeksointi tarkoittaa sitä, että Google käy tutkimassa uuden sisältöartikkelin sivustollasi ja hahmottaa, millaista sisältöä se on.

Vasta muodostettuaan käsityksen siitä, mitä aihetta sisältö käsittelee ja millaista sisältö on, alkaa Google ohjata hakukoneesta liikennettä sisällön pariin. Google ei yleensä tutki verkkosivujen uusia sisältöjä automaattisesti heti, vaan Googlen indeksointirobotit saattavat vierailla verkkosivustolla vaihtelevasti.

Pyytämällä indeksointia manuaalisesti Google Search Consolen kautta, saat Googlen indeksoimaan uuden sisältösi suunnilleen vuorokaudessa. Indeksointia kannattaa pyytää uusille sisältösivuille aina, mutta indeksointipyynnön voi tehdä myös silloin kun päivität jotakin sisältösivua verkkosivuillasi ja hakukoneoptimoit sivun ensimmäistä kertaa tai esimerkiksi muutat sivun avainsanaa.

Näin alat saada uusille ja uudistetuille sisällöillesi nopeammin liikennettä. Indeksointipyynnön lähettäminen Googlelle Search Consolen kautta on erittäin yksinkertaista ja näet ensimmäisestä kuvasta, miten teet sen kokonaan uudelle sisältösivulle, joka on vasta luotu.

Jos haluat lähettää indeksointipyynnön aiemmin jo indeksoituneesta sisällöstä, jota on uudistettu, päivitetty hakukoneoptimoituun muotoon tai parannettu, katso ohjeet seuraavasta kuvasta.

Nyt tiedät, miten teet verkkosivujesi sisällön hakukoneoptimoinnin askel askeleelta

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen vaatii enemmän aikaa, ajatustyötä ja vaivanäköä, kuin tavallinen sisällön kirjoittaminen. Hakukoneoptimoidut sisällöt kuitenkin todennäköisesti kasvattavat yrityksesi liikevaihtoa paljon nopeammin kuin sellaiset, jotka on kirjoitettu ainoastaan sen pohjalta, mitä sanottavaa sinulla on.

Hakukoneoptimoidun sisällön avulla saat verkkosivuillesi ilmaiseksi potentiaalisia asiakkaita. Laadukkaat sisällöt, jotka osoittavat yrityksesi asiantuntijuuden omalla alallaan, sekä vastaavat potentiaalisten asiakkaidesi kiinnostuksenkohteisiin, rakentavat brändiäsi ja asiakkaidesi luottamusta tehokkaasti. Silloin, kun asiakkaasi tuntevat sinut ja luottavat sinuun, he haluavat ostaa sinulta.

Aika tai raha, jonka investoit hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen verkkosivuillasi, maksaa itsensä takaisin. Tämä artikkeli tarjoaa sinulle helpot ja kokonaisvaltaiset ohjeet siihen, miten voit itse tehdä verkkosivujesi sisältöjen hakukoneoptimoinnin.

Mikäli koet, että oma aikasi tai osaamisesi ei riitä hakukoneoptimoitujen sisältöjen kirjoittamiseen, olen täällä sinua varten ja voit palkata minut avuksesi. Mikäli haluat apua hakukoneoptimoitujen sisältöjen kirjoittamiseen verkkosivuillesi, käy tästä katsomassa, millaisia valmiita ratkaisuja voin tarjota. Voit myös varata tapaamisen kanssani tästä jos mietit verkkosivujesi hakukoneoptimointia. Tapaaminen on maksuton eikä sido sinua mihinkään.


Kiitos, että luit tämän blogiartikkelin!


Mikäli pidit tästä artikkelista ja koet, että muidenkin kannattaisi lukea tämä, saa tekstin ehdottomasti jakaa myös kollegoille!

Artikkelin lähteet:

Avainsanojen käyttö SEO-sisällöntuotannossa: Hubspot

Verkkosivujen saavutettavuus: Saavutettavasti.fi

Google EEAT-malli: Backlinko.com

Google EEAT-malliin perustuvat sisällön laatukriteerit: Google

Onko yritykselläsi ollut haasteita saada selkeitä ja mitattavia tuloksia sisältömarkkinoinnilla? Laitetaanko sisältömarkkinointiin aikaa ja resursseja, mutta tuntuu ettei tule tuloksia? Haluaisitko oppia selkeät kolme askelta, joiden avulla minä sain tuntemattomalle brändille nollabudjetilla tuhansien ihmisten sitoutuneen yleisön yhdessä vuodessa? Lue seuraavaksi: Miten teet vaikuttavaa ja tuloksellista sisältömarkkinointia?

Samankaltaiset artikkelit